C. Evangelizációs titkunk: KEKAKO
Az Apostolok Cselekedeteinek ősegyháza ihletett bennünket, akik evangelizáló tevékenységén jól megfigyelhető három alapérték folyamatos működése:
Az apostolok nagy erővel tettek tanúságot Urunknak, Jézus Krisztusnak feltámadásáról. ApCsel 4,33
- Az apostolok (Koinónia)
- Az evangelizáció, természeténél fogva, nem egyéni tevékenység. Az evangelizáció alapfeltétele a közösség, melyből kiindul és közösséget is hoz létre.
- nagy hatalommal (Karizma)
- Nagy erővel, a Lélek hatalmával cselekedtek: a Szentlélek friss jelenléte vezette őket, a Lélek adott nekik bátorságot a nyílt hirdetéshez. A Lélek kiáradt és megtérítette a szíveket.
- tanúskodtak Urunknak, Jézus Krisztusnak feltámadásáról. (Kérügma)
- Üdvösséget hirdettek a meghalt, de feltámadt Jézus nevében. Nem erkölcsi tanokkal nyomultak, hanem hitet és megtérést vártak az igehirdetés hallgatóitól. A kérügma bejelentése elköteleződést váltott ki: vagy elfogadták vagy elutasították.
a. Kérügma
A kérügma tartalma nem lehet más, mint Jézus és az apostolok kérügmája a saját üdvösségtörténeti értelmezési helyzetükben. Nem tehetünk hozzá, és nem vehetünk el belőle semmit: Jézus áll a kérügma középpontjában!
- Isten személyesen szereti az embert, akit jónak alkotott. Engem szeret.
- Csakhogy ezt nem tapasztalom, mert elszakadtam Istentől. Ez a bűn, mely rám telepedve fogva tart.
- Isten elküldte a Fiút, Jézust, hogy megmentse a bűnöst. Halála és feltámadása győzelmet szerzett a bűn felett, megdicsőülése megnyitotta az Istenhez visszavezető utat.
- A felkínált üdvösséget, mint ígéretet a hitemmel fogadom be, és életem gyökeres megváltoztatásával, a megtéréssel indul el, melyben Jézus ismerem el Úrnak felettem.
- A Szentlélek a hívők számára tartogatott ajándék, aki a bensőmbe kiáradva alakít át. Ez az újjászületés Isten Országára.
- A közösség nem csupán következménye a kérügmának, hanem része: helyreáll a bűn által széttört egység és szeretet körülöttem.
A kérügma természete megköveteli, hogy elköteleződést kiváltó örömhírként jelentsük be! Ha csupán tanítunk a „hitigazságokról”, nem hirdetünk örömhírt.
Világos számunkra, hogy a magyar egyházban a kérügma nagy hiánycikk. A nálunk tanult evangelizátorok egyértelmű jellemzője, hogy kérügmatikus mentalitásúak.
b. Karizma
A Szentlélek nélküli evangelizáció csupán propaganda. „A Szentléleknek az egész Egyház életében döntő szerepe van, de elsősorban az evangelizáció munkájában nyilatkozik meg.” (EN 74) Az evangelizáció főszereplője sem mi vagyunk, hanem a Lélek, aki egyedül képes a szíveket megtéríteni. Az evangelizátornak ezért létkérdés a Szentlélekkel való élő személyes kapcsolat: A Lélek adja a bátorságot, a buzgóságot az evangelizációhoz. A pünkösdi tüzes lelkesedés az ő ajándéka és működése. A Lélek adja a nyíltságot, hogy kertelés nélkül hívjuk fel megtérésre a keresőket. Ez a Lélek adta parrészia (παρρησία – parrészia: nyílt beszéd ill. szó, mely semmit sem rejt el; a szólás bátorsága [ógörög]) ajándéka. (RM 45)
Számunkra úgy tűnik, ezt a mentalitás egyelőre kevesek sajátja. Az iskola ezért folyamatosan pünkösdöt kér minden tanulójára.
c. Koinónia
Az evangélium hirdetése a testvéri közösségben születik meg, mert bemutatja Isten Országát. Minden valódi krisztusi közösség önkéntelenül is misszionál.
Örülünk, hogy sokan mások is felismerik a közösség kulcsfontosságát az evangelizációban.
d. KEKAKO
E három elem jelenléte, egymásra hatása, egymás erejének megsokszorozása, és egysége az a látásmód, mely meghatározza tevékenységünket. Ott a legerősebb az első evangelizáció, ahol a kérügma, a karizma és a koinónia együtt jelen van és egymás erejét megsokszorozzák.
- Nyomtatóbarát változat
- Hozzászólás regisztráció és belépés után
Friss hozzászólások